søndag den 4. september 2011

Det kunne være fedt at købe en Harley...


Den mulighed har meget få danskere. Og kigger vi os omkring i verden er det tankevækkende, hvor voldsom en beskatning vores privatbilister – og motorcyklister – udsættes for.

Det er en efterhånden desværre kendt sag, at danskerne har lært at leve med bilafgifter der tredobler prisen på køretøjer i forhold til andre lande. Den reelle sammenligning er faktisk endnu værre, for stort set alle skal finansieres deres køretøj via de penge som tjenes over topskattegrænsen. Og dermed er der tale om en mangedobling at prisen for køretøjer.

Rimeligt? Det syntes jeg ikke, og overskriften er faktisk ikke fiktion. Det var en amerikansk bekendt, som til denne sommer har købt en Harley. Bare som hobby. I Danmark vil en køber af den samme motorcykel skulle gøre dette som en større, strategisk privatøkonomisk overvejelse.
Selvfølgelig skal vi ikke være blinde over for de problemer, som der nu engang er forbundet med privatbilisme. Trafikpropper og miljøet. Men trafikpropperne er jo et eller andet sted selvregulerende, for du gider jo ikke køre når tidsforbruget bliver for højt  - og moderne biler bliver mere og mere miljøvenlige.

Men alligevel udsættes privatbilismen for hvad jeg faktisk syntes er en hetz. En urimelig hetz, for en lang række mennesker har jo et reelt behov for at kunne bruge bilen. Og hvad er der galt i at træffe netop dette valg? Et valg som i købet finansierer store dele af den offentlige trafik, som for en stor dels vedkommende på ingen måder er rentable.

Jeg syntes vi skal ændre tilgangen. Vi skal ikke længere forsøge at genere bilisterne mest muligt. For dem som tager bilen i dag gør det allerede af nød, og er det ikke af nød er det – i hvert fald i hovedstadsområdet – forbundet med væsentlige økonomisk og tidsmæssige omkostninger. Jeg tror at større forhindringer, og mere hetz mod bilejerne vil være en blokering for den fortsatte udvikling af samfundet. Erhvervslivet medarbejdere skal ha muligheden for at køre bil – og så er der også en grænse for hvor meget vi kan være bekendt at beskatte enkelte objekter.

Jeg syntes derfor vi skal kigge meget mere på hvordan vi skaber løsninger, fremfor forhindringer overfor bilejerne. Det syntes jeg er den bedte måde at udvikle infrastrukturen i Danmark på.
Hvad syntes du? Har du nogle Forslag til hvordan vi kan udvikle trafikken, og skabe bedre løsninger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar