torsdag den 3. februar 2011

Børnehave som et hjem

Da jeg åbnede døren til  Rudolf Steiner Børnehaven i Humlebæk, mødte jeg duften af hjemmebag. det var bagedag. Børnene var samlet i stuen til sangleg. Glade børn i rundkreds med stearinlys i midten. Det var som om stuen var fyldt med harmoni, plads til "drengestreger" men på den gode måde. De små forklæder kom på og de små rykkede til spisestuen for hver, at forme sit eget brød til at tage med hjem. Herefter var det ud i sneen, hvor der blev serveret hjemmebagte boller med marmelader. Jeg var med til tag fat og sneboldkamp inden jeg gik ind i køkkenet (kontoret) for at tale med Kirsten, AnneMarie og Lis. Omgivet af 3 børn der hellere ville være inde, fik jeg indsigt i børnehavens drift og principper. Grundprincipperne er, at skabe omgivelser af tryghed, kærlighed og glæde i børns hverdag. Indlæring forgår på barnets principper og forceres ikke. Fællesskab om madlavning, rengøring, tøjvask, hugge brænde m.v. og masser af rytme. Til min overraskelse fandt jeg ud af at udgiften pr. barn er væsentlig lavere end i offentlige børnehaver.
Da jeg forlod børnehaven havde jeg en god fornemmelse i maven. Her er et eksempel på, hvad frihed kan medføre. I liberal Alliance ønsker vi mere frihed, mindre kontrol og bureaukrati. Naturligvis mener jeg ikke at alle børnehaver skal vær een kopi af Børnehaven i Humlebæk - men jeg kan godt lide tanken om at børnehaver har en identitet der passer til børn, personale og forældre i lokalområdet. Mener du  det muligt at sætte børnehaver fri for al den offentlige kontrol ?

1 kommentar:

  1. Et strålende eksempel på, hvad der sker, når en institution har frie hænder til selv at styre tingene. Så er det, at der pludselig kan opstå en særlig kultur eller identitet, som gør medarbejderne stolte og glade - og dermed effektive.
    Jeg tror ikke, at det vigtige er, om institutionen er selvejende, drevet af en fond, eller offentlig. Det vigtige er, at der er plads til, at institutionens ledelse, ansatte og brugere i fællesskab kan få mulighed for at definere, hvordan tingene skal køre. Det skaber entusiasme og ansvarsfølelse hos alle parter.

    SvarSlet