torsdag den 27. januar 2011

Mere effektiv offentlig sektor

Grundlæggende mener jeg, at vejen frem til en effektiv offentlig sektor, er at der indføres management svarende til den vi kender i den private sektor.
Det handler om, at udvise ansvar og tillid. Lederene skal have mere frihed til at træffe beslutninger og de skal  have ansvar for at vi borgere får en god kvalitet for lavest mulig omkostning.
Med fokus på færre kontrolsystemer og mindre bureaukrati, vil vi hurtigt opleve højere arbejdsglæde hos offentlige ansatte. Sundhedspersonale, lærerne, politibetjent o.s.v., vil få tid til at udføre de opgaver de er uddannet til  - og brænder for at udføre. Og det til glæde for os borgere.

Cirkus offentlig administration

I dag mødte jeg en  bekendt i Netto. En kvinde netop rundet de 60 år, viljestærk og god humor. Hun arbejder med "fakturering" i  sundhedssektoren og siger:
"Der er noget jeg ikke forstår. Du vil afskaffe efterlønnen, men hvad så med en gammel krage som mig. Jeg sidder jo og kræver penge ind for behandlinger. Altså du ved jeg flytter udgiften fra en offentlig kasse til en anden. Det er faktisk røv kedeligt, men jeg får en rimelig løn. Nu vil de sgu fyre mig, for jeg kan jo gå på efterløn - og så flytter de jo også min lønudgift til en anden kasse. Men hvori er besparelsen? Hvorfor bruger de ikke hovedet og spørger mig, hvordan jeg kan bidrage til besparelser. Nå men det gider du ikke høre på, men altså de kan bare lade være med at skrive alle de regninger til sig selv og i stedet bruge mig til, at tage telefonen når folk ringer. Men nej de ansætter akademikere til at finde ud af hvorfor telefonen ikke bliver taget. Men det er jo kun fordi  vi skal skrive alle de regninger - til os selv. Nå tak for i dag - når jeg går på efterløn vil jeg forresten åbne mit kunstgalleri - du ved kun et par timer om ugen - ellers kommer "de" jo efter mig. God dag."


Så er det jeg tænker - mon der er andre der har samme oplevelser ?






9 kommentarer:

  1. Hej Poul,

    Sjov lille historie.

    Mht den første del af dit indlæg, så tror jeg ikke på, at nogen offentlig instans kan fungere tilfredsstillende så længe det opererer i et monopol.
    Har du nogensinde hørt om en monopolvirksomhed, som behandlede deres kunder ordentligt? Det har jeg aldrig, alt fra DSB, KTAS, DR, Sygehuset, børnehaverne, ældrepleje, etc behandler kunder på en måde du ikke kan finde magen i det private med en høj grad af konkurrence.
    Grunden til dette er naturligvis, at de ikke er tvunget til at kæmpe for kunderne, de løber jo ingen steder! Og det kræver virkelig hårdt og dedikeret arbejde og have tilfredse kunder, det ved alle der har haft et rigtigt arbejde.

    Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om du går ind for en større grad af privatisering? Hvad med privatisering af følgende:
    - DR
    - Sygehuset
    - SAS
    - Ældreplejen
    - Folkeskoler
    - Vuggestuer og børnehaver
    - DSB
    - Kulturministeriet
    - Flere?

    Ser frem til at høre dit svar.

    Mvh
    Sebastian

    SvarSlet
  2. Hej Sebastian

    Efter min overbevisning kan en effektiv offentlig sektor kun eksisterer, hvis at den er en del af markedsøkonomien.
    Derfor er det vigtigt at få gang i flere udbud af offentlige serviceydelser. Det betyder ikke at alt skal privatiseres, men der skal vælges efter hvem der kan tilbyde den bedste løsning til den billigste pris. Her skal det lige tilføjes, at forudsætningen jo skal være at den offentlige pris indeholder ALLE omkostninger der kan relateres til opgaven, når der sammenlignes.

    Hvad der skal privatiseres?
    Indledningsvis så er det ikke et formål at alt skal privatiseres. Men min grundtanke er at det offentlige i dag varetager alt for mange opgaver. Helt oplagt er det at SAS og DSB privatiseres. Hospitaler, plejehjem, skoler, børnehaver m.v. kan med fordel gøres selvejende, men fortsat drevet i offentligt regi. Dog skal det gøres mere enkelt for private at drive hospitaler, plejehjem,, skoler m.v. - dette fro at skabe konkurrence og ikke mindst frihed til borgene til selv at vælge.
    Kulturområdet er vigtigt men skal sættes fri - så det offentlige ikke har den økonomiske styring.

    /Poul

    SvarSlet
  3. Att. Sebastian
    Jeg får lyst til at knytte en kommentar til dit indlæg.
    Jeg er offentlig ansat – Og jeg lover dig at de ”kunder” jeg servicerer ikke har noget at klage over. Hvis du aldrig har hørt om ”kunder” der blev behandlet ordentligt i den offentlige sektor – Ja så tror jeg måske du lider af selektiv hørelse.
    Om en kunde modtager god service handler på ingen måde om, hvorvidt udbyderen er privat eller offentlig – Det handler om, hvorvidt de medarbejdere der udfører arbejdet er deres opgave voksen – Om de kan lide deres arbejde og om de har de evner, rammer og beføjelser der skal til.
    Der findes god og dårlig offentlig service OG der findes god og dårlig privat service.
    Privat er ikke nødvendigvis lig med kvalitet.
    Venlig hilsen
    Linda

    SvarSlet
  4. @Alspigen
    Hvordan ved du om dine kunder er tilfredse? Hvilke undersøgelser refererer du til?

    Problemet med det offentlige monopol er, at kunderne ikke har andre muligheder. Fx vil en sygehus"kunde" være tilfreds med en måneds ventetid på en operation. Men hvis du har været i det private erhversliv, ville du vide at dette ALDRIG ville forekomme, da det er tabt omsætning, og medfører stor risiko for at kunderne smutter et andet sted hen.

    Det private leverer langt fra altid god kvalitet. Men så kan vi jo bare vælge en anden udbyder, gudskelov for det. Den mekanisme eksisterer ikke i det offentlige, hvilket også afspejles i servicen!

    @Poul
    Lyder da fornuftigt.
    Jeg er fra Gentofte, så jeg tænkte at dette er alle tiders mulighed for at lære dig bedre at kende.

    SvarSlet
  5. Mht. til den offentlige butik, så kan jeg kun påberåbe mig at være én af de mange ut...ilfredse og målløse kunder. Jeg startede som reel kunde i sundhedssektoren, da jeg vgar ca. 13 år - smerter i ryggen. Jeg skulle blive 26 (og i den periode har jeg været en meget flittig kunde både hos praktiserende læge, fysser, kiropraktor og hospitaler - udover de private "alternative" tiltag mine forældre havde råd til at sponsorere) inden jeg endelig kom igennem med en scanning og fik stillet diagnosen "handicappet" -progressiv rygmarvsskade som følge af medfødt misdannelse i kraniet. Herefter har jeg igen været en flittig kunde - og en dyr én med 2 operationer bag mig og sikkert flere forude ( da jeg bliver nægtet at komme til specialist i andet land - det er en sjælden diagnose jeg har), dyr medicin pga. den store nerveskade jeg har fået grundet de mange års knoklende uvidenhed (man er vel barn af selvstændige forældre), for ikke nævne hjemmepleje osv. Jeg er heldigvis begavet med evnen til at bruge internettet så jeg har kunnet finde info fra udlandet og har fravalgt at få børn - noget der kunne have været endnu8 en dyr fornøjelse for samfundet - tænk hvis jeg havde troet på den "ekspert" der benægtede arveligheden... Det var så den ene butik kort fortalt.

    SvarSlet
  6. Den anden - kommunen (her primært Københavns Kommune) har jeg også kun dårligt at sige om - med undtagelse af ét område, hjemmeplejen, hvor de viste sig at være ualmindeligt effektive og hurtige - den skal de dog have. Jeg har ventet ½ år på at komme igennem til en sagsbehandler. Jeg har fået ualmindeligt dårlige oplysninger. Jeg har siddet overfor en sagsbehandler der hverken kunne stave, skrive på computer med mere end én finger, ikke kunne holde styr på 10 stk papir, der ellers var lagt fint i orden og hæftet sammen på behørig vis. Jeg har ventet ½ år på at kommunen skulle indhente oplysninger fra lægen, i hvilket jeg fandt at min sag skiftede kontor ikke mindre end 3 gange. Jeg har fået afslag på revalidering (og her er desuden tale om reel usaglig forskelsbehandling, jeg kunne være gået til EUs menneskerettighedsdomstol med, om jeg havde haft energien til det udover den jeg skulle bruge på studier og operationer), bl.a. ud fra den observation at jeg aldrig kom til at varetage et fuldtidsjob - men jeg måtte gerne komme i arbejdsprøvning 37 timer i ugen (ja, den logik kan jeg bare ikke helt følge, men det er måske bare mig?). Til gengæld var en anden butik lidt mere effektiv - lidt FOR effektiv følte jeg, da jeg efter ualmindeligt kort sagsbehandlingstid fik et brev om jeg nu kan kalde mig førtidspensionist. Denne anden butik hedder pensionsstyrelsen, og her overgik min værste sag nogensinde (jeg syntes faktisk ikke det er spor sjovt at skulle være pensionist i en alder af 30) til, da jeg flyttede til Spanien for at lave feltarbejde til mit speciale.
    Ja man kan jo altid sige hvis og hvis, men jeg kan ikke lade være med at tænke HVIS BARE - lægerne havde taget mig alvorligt - i det mindste anden gang jeg bankede på reumatologens dør, eller hvis bare jeg havde fået proffesionel behandling i udlandet, eller hvis bare...
    Hvis det bare var mig alene... Men det er det langt fra. Jeg kunne skrive en bog på tykkelse med biblen, hvis jeg skulle skrive alle de utilfredse kundeoplevelser ned, som jeg er stødt på i min gang på hospitaler og blandt andre unge med sjældne sygdomme og handicaps. Helt ærligt - er det virkelig det velfærdssamfund, som vi betaler SÅ mange penge for? Jeg syntes den offentlige butik gør det meget svært at komme i beskæftigelse og jeg ved, jeg bestemt ikke står alene med den holdning. Og undrer mig igen og igen over regnestykket - er det virkeligt billigere at presse syge mennesker til førtidspension, gennem uendelig sagsbehandling og uendelige hospitalsbesøg, end at tage tyren ved hornet, så snart den stikker hovedet ud i ringen? Hurtig effektiv diagnosticering og behandling af bedste ekspertise at finde på jordens overflade (eller måske bare i Europa) kunne måske spare os for uendelige sagsbehandlinger, sygemeldinger og i sidste ende førtidspensioner... Det er muligt der er andre og bedre løsninger, men der ER noget galt i de offentlige butikker!
    Desuden en lille opfordring til alle om at læse den uhyre morsomme og altsigende blog www.dagpengeland.dk, hvis i ikke allerede har gjort det - og husk at læse de MANGE reaktioner på bloggen ;)
    God vind til Poul og god dag til alle
    Bedste hilsner
    Majbrit

    SvarSlet
  7. Alspigen: Jeg kunne egentligt også godt tænke mig at vide, hvordan du ved at dine kunder er tilfredse? Jeg har deltaget i disse tilfredshedsundersøgelser flere gange - og ALTID kun i forbindelse med hovedtelefonen - og undskyld mig - ud fra en sociologisk faglig vinkel er de dårligt udarbejdede, da svarmulighederne ikke er udtømmende. Men det kan jo være det ikke er dårlig udvikling, men derimod beregnende udvikling - hvad ved jeg? Tanken har i hvert fald strejfet mig flere gange - ligesom tanken om hvorfor jeg ikke får endnu et spørgeskema (på papir selvfølgelig, så der kan sidde andre mennesker og indtaste det BAGEFTER) omkring selve min sagsbehandling? Men det kan også være det er er med vilje...

    SvarSlet
  8. Hej Sebastian

    Du kan følge mig på min hjemmeside www.poulvjensen.dk og på facebook. PÅ min hjemmeside er også en kalender med politiske aktiviteter. Herudover går jeg ud til "kaffemøder" - Det vil sige mindre møder hjemme i stuen, køkkenet, på cafe eller på kontoret.
    Møde mig evt. til debatmøde med fundraising på Charlottenlund Fort, den 9. februar Du kan skrive til mig på mail@poulvjensen.dk - Hvis du vil vide mere.
    Hilsen

    Poul

    SvarSlet
  9. @ Maibritt og Sebastian
    Der findes ingen skemaundersøgelser der ”beviser” at mine ”kunder” er tilfredse – jeg arbejder et sted, hvor såvel brugere af min arbejdskraft som pårørende til brugerne kommer med direkte feedback til mine kolleger og jeg. Og pga en simpel organisationsstruktur, er det aldrig svært at rette ting til, der evt. ikke fungerer.
    Grundlæggende er jeg faktisk ikke tilhænger af tilfredshedsundersøgelsesskemaer – Der er alligevel aldrig de rubrikker, man kunne ønske sig, så derfor giver jeg ikke meget for konklusionerne.
    Hos os bruger vi ikke tid på at skrive alenlange rapporter som ingen læser – I det omfang det overhovedet er muligt bruges arbejdstiden direkte på de borgere, der har brug for vores hjælp.
    Hvis jeg skulle sammenligne min arbejdsplads med noget de fleste kender, ville det være m Plejehjemmet Lotte – Her er jeg også overbevist om at beboerne er tilfredse.

    Venlig hilsen

    SvarSlet