mandag den 3. juni 2013

Må jeg så få min frihed tilbage?


Den personlige frihed er ukrænkelig står der i Grundloven.
Men hvad betyder personlig frihed?

Gyldendal siger:

personlig frihed, overbegreb for en række forskellige friheder og rettigheder, hvis formål er at sikre individets integritet og frie udfoldelse uden risiko for at blive underkastet statslig regulering og tvang. Centralt blandt disse rettigheder er retten til selv at vælge sit opholdssted og bevæge sig i normal kontakt med omverdenen.

Den skal lige gentages "uden risiko for at blive underkastet statslig regulering og tvang"

Alstå hvis Gyldendal har ret, så er min grundlovssikrede frihed en sikkerhed for at staten ikke regulerer og tvinger mig til noget.

Nu bliver det svært. Kan jeg mon komme i tanke om noget, hvor staten regulerer?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar